Historie N.A. Otto & Cie, Gasmotoren-Fabrik Deutz AG
In 1864 werd de N.A. Otto & Cie opgericht door Eugen Langen en Nicolaus Otto. Derhalve kan de Keulse fabriek worden aangemerkt als oudste motorenfabriek ter wereld. In 1869 verhuisde het bedrijf naar Deutz en vanaf 1872 heette het Gasmotoren-Fabrik Deutz AG. Toentertijd werkten Gottlieb Daimler en Wilhelm Maybach in de fabriek. Negen jaar later gingen ze hun eigen weg en bouwden één van de eerste auto's.
Door andere bedrijven op te kopen groeide het bedrijf. In 1892 begon het bedrijf locomotieven te bouwen, iets wat het tot 1970 zou blijven doen. Aanvankelijk in licentie van MAN, bouwde het vanaf 1897 dieselmotoren. Tussen 1907 en 1912 werden onder leiding van Ettore Bugatti zonder veel succes auto's geproduceerd.
Ettore Bugatti / Deutz
maar de in 1926 gestarte tractorbouw groeide uit tot één van de pijlers van het bedrijf. In dat jaar werd de eerste Deutz diesel-tractor gebouwd.
Voor de tweede wereldoorlog waren alle Deutz-tractoren watergekoeld, na de oorlog begon men met de productie van luchtgekoelde tractoren.
landbouwuitvoering op ijzeren wielen van de F2M315
In de 30er jaren vormden de 28 pk StahlDeutz F2M315 en de zwaardere 3-cilinder F3M317 (rechts) het
straatbeeld in de grote Duitse steden. Met twee grote aanhangers werden ze ingezet bij
kolenboeren, bouwbedrijven maar ook bij circus en kermisbedrijven.
De Deutz 'Stahlschlepper'-serie (type FM) werd van 1934 tot 1953 geproduceert in de volgende bouwrijen: Deutz FM315-Serie, Deutz FM317-Serie, Deutz FM414-Serie en Deutz FM417-Serie. De Deutz Stahlschlepper FM-Serie bracht een belangrijke stap voortwaarts in de traktorgeschiedenis van het merk Deutz, men ging over op de zogenaamde blokbouwwijze. De Deutz Stahltraktoren FM waren er met mit 1,2 en 3 cilinder Motoren, die van 11 Pk tot 50 pk leverden.
In onze collectie bevinden zich twee Stahlschlepper van het type F2M315 beide in verkeersuitvoering.
Voor de grotere boerderijen werd de F2M315 van Deutz ontwikkeld. In 1933 kwam de voorserie van de landbouwuitvoering op ijzeren wielen uit. Deze Deutz was uitgerust met een 28 pk twee cilinder viertakt dieselmotor en woog 2750 kg, de snelheid bedroeg in de hoogste gang 6,7 km per uur. (3 versnellingen voor en 1 achteruit).
Deze tractoren werden Stahlschlepper genoemd omdat ze volgens het blokbouwprincipe gebouwd waren dwz dat motor, koppeling en versnellingsbak een geheel vormden dat voor een groot deel bestond uit gelast gietstaal.
Er kwam ook een zg Universalschlepper op de markt, deze kenmerkte zich doordat ze waren uitgerust met luchtbanden en een geveerde vooras, deze werden zowel op de akkers als op straat ingezet (transportdoeleinden). Men had 5 versnellingen vooruit wat de tractor dan aanzienlijk sneller maakte (+/- 19 km/u).
Een F2M315 met zogenaamde 'Moorbereifung' (moeraswielen) voor op drassige bodem.
Als pure 'strassenzugmaschine', (de verkeersuitvoering die hoofdzakelijk bedoelt was voor transporten op korte en middellange afstanden) bood Deutz de F2M315 ook aan met 5 versnellingen vooruit en een snelheid van 22,5 km/u, raam, dak of luxe cabine, op wens een luchtdruk installatie, lier, grote automobiel-achtige voorspatborden etc.
Deze straten- of verkeersuitvoeringen werden veel gebruikt door kolenhandelaren, bouwondernemingen, bosbouwbedrijven en door circus en kermisuitbaters om van stad tot stad te trekken.
Geproduceerd is de F2M315 tot 1942. Er zijn 11888 stuks gebouwd (alle uitvoeringen samen).
F2M315 betekenis:
F Fahrzeugmotor
2 2 Zylinder
M Wassergekühlt
3 Motorenbaureihe 3
15 15 cm Hubhöhe des Kolbens
Universalschlepper in dienst bij de Wehrmacht of Luftwaffe, vele tractoren van Lanz, Hanomag,
Deutz en andere merken (bij voorkeur verkeersuitvoeringen)
werden in beslag genomen door het Duitse leger om voor (on)bepaalde tijd ingezet te worden als
transportmiddel (van kanonnen, manschappen, goederen etc.) Vele tractoren liepen op vliegvelden
ter bevoorrading van vliegtuigen en het onderhoud van de startbaan. Veel tractoren werden ook ingezet bij Hitlers 'bouw' groep ' Orginisation Todt.
Als een tractor voor langere tijd werd ingezet dan werd deze vaak voorzien van tactische tekens en een Notek 'Tarnlampe'.
Er werden ook tractoren speciaal gebouwd voor de Wehrmacht/Luftwaffe, de watergekoelde 2 en 3 cilinder Deutz
tractoren waren dan vaak voorzien van dubbellucht (achter) en een lier.