Deutz F2M315 1939 Luftwaffe


Deutz F2M315 1939 Luftwaffe


Historie N.A. Otto & Cie, Gasmotoren-Fabrik Deutz AG

In 1864 werd de N.A. Otto & Cie opgericht door Eugen Langen en Nicolaus Otto. Derhalve kan de Keulse fabriek worden aangemerkt als oudste motorenfabriek ter wereld. In 1869 verhuisde het bedrijf naar Deutz en vanaf 1872 heette het Gasmotoren-Fabrik Deutz AG. Toentertijd werkten Gottlieb Daimler en Wilhelm Maybach in de fabriek. Negen jaar later gingen ze hun eigen weg en bouwden één van de eerste auto's.

Door andere bedrijven op te kopen groeide het bedrijf. In 1892 begon het bedrijf locomotieven te bouwen, iets wat het tot 1970 zou blijven doen. Aanvankelijk in licentie van MAN, bouwde het vanaf 1897 dieselmotoren. Tussen 1907 en 1912 werden onder leiding van Ettore Bugatti zonder veel succes auto's geproduceerd.



Ettore Bugatti Deutz
Ettore Bugatti / Deutz



maar de in 1926 gestarte tractorbouw groeide uit tot één van de pijlers van het bedrijf. In dat jaar werd de eerste Deutz diesel-tractor gebouwd.
Voor de tweede wereldoorlog waren alle Deutz-tractoren watergekoeld, na de oorlog begon men met de productie van luchtgekoelde tractoren.

landbouwuitvoering op de ijzeren wielen van de deutz
landbouwuitvoering op ijzeren wielen van de F2M315



28 pk StahlDeutz F2M315
In de 30er jaren vormden de 28 pk StahlDeutz F2M315 en de zwaardere 3-cilinder F3M317 (rechts) het
straatbeeld in de grote Duitse steden. Met twee grote aanhangers werden ze ingezet bij
kolenboeren, bouwbedrijven maar ook bij circus en kermisbedrijven.


De Deutz 'Stahlschlepper'-serie (type FM) werd van 1934 tot 1953 geproduceert in de volgende bouwrijen: Deutz FM315-Serie, Deutz FM317-Serie, Deutz FM414-Serie en Deutz FM417-Serie. De Deutz Stahlschlepper FM-Serie bracht een belangrijke stap voortwaarts in de traktorgeschiedenis van het merk Deutz, men ging over op de zogenaamde blokbouwwijze. De Deutz Stahltraktoren FM waren er met mit 1,2 en 3 cilinder Motoren, die van 11 Pk tot 50 pk leverden.

In onze collectie bevinden zich twee Stahlschlepper van het type F2M315 beide in verkeersuitvoering.

DEUTZ F2M315 1939 als uitvoering van de Luftwaffe '40-'45
DEUTZ F2M315 1939 als uitvoering van de Luftwaffe '40-'45


Voor de grotere boerderijen werd de F2M315 van Deutz ontwikkeld. In 1933 kwam de voorserie van de landbouwuitvoering op ijzeren wielen uit. Deze Deutz was uitgerust met een 28 pk twee cilinder viertakt dieselmotor en woog 2750 kg, de snelheid bedroeg in de hoogste gang 6,7 km per uur. (3 versnellingen voor en 1 achteruit).

Acker'-uitvoering op ijzeren wielen,
'Acker'-uitvoering op ijzeren wielen bij een museum in Kroatië en een afbeelding van een van de eerste F2M315 herkenbaar aan de 4 gaten in de riemschijf en de grote tankdop. Het is waarschijnlijk een universal of stratenuitvoering met 20 Inch achterwielen.

 Strassen uitvoering van de F2M315
'Strassen' uitvoering van de F2M315 bij kolenhandelaar.


Deze tractoren werden Stahlschlepper genoemd omdat ze volgens het blokbouwprincipe gebouwd waren dwz dat motor, koppeling en versnellingsbak een geheel vormden dat voor een groot deel bestond uit gelast gietstaal.

Er kwam ook een zg Universalschlepper op de markt, deze kenmerkte zich doordat ze waren uitgerust met luchtbanden en een geveerde vooras, deze werden zowel op de akkers als op straat ingezet (transportdoeleinden). Men had 5 versnellingen vooruit wat de tractor dan aanzienlijk sneller maakte (+/- 19 km/u).


Een F2M315 met zogenaamde 'Moorbereifung' (moeraswielen) voor op drassige bodem.


Als pure 'strassenzugmaschine', (de verkeersuitvoering die hoofdzakelijk bedoelt was voor transporten op korte en middellange afstanden) bood Deutz de F2M315 ook aan met 5 versnellingen vooruit en een snelheid van 22,5 km/u, raam, dak of luxe cabine, op wens een luchtdruk installatie, lier, grote automobiel-achtige voorspatborden etc.

Deze straten- of verkeersuitvoeringen werden veel gebruikt door kolenhandelaren, bouwondernemingen, bosbouwbedrijven en door circus en kermisuitbaters om van stad tot stad te trekken.

Geproduceerd is de F2M315 tot 1942. Er zijn 11888 stuks gebouwd (alle uitvoeringen samen).


F2M315 betekenis:

F Fahrzeugmotor
2 2 Zylinder
M Wassergekühlt
3 Motorenbaureihe 3
15 15 cm Hubhöhe des Kolbens

Universalschlepper in dienst bij de Wehrmacht of Luftwaffe
Universalschlepper in dienst bij de Wehrmacht of Luftwaffe



Universalschlepper in dienst bij de Wehrmacht of Luftwaffe, vele tractoren van Lanz, Hanomag,
Deutz en andere merken (bij voorkeur verkeersuitvoeringen)
werden in beslag genomen door het Duitse leger om voor (on)bepaalde tijd ingezet te worden als
transportmiddel (van kanonnen, manschappen, goederen etc.) Vele tractoren liepen op vliegvelden
ter bevoorrading van vliegtuigen en het onderhoud van de startbaan. Veel tractoren werden ook ingezet bij Hitlers 'bouw' groep ' Orginisation Todt.
Als een tractor voor langere tijd werd ingezet dan werd deze vaak voorzien van tactische tekens en een Notek 'Tarnlampe'.
Er werden ook tractoren speciaal gebouwd voor de Wehrmacht/Luftwaffe, de watergekoelde 2 en 3 cilinder Deutz
tractoren waren dan vaak voorzien van dubbellucht (achter) en een lier.



Deutz F3M317

 

F2M315 bij Duits leger
F2M315 bij Duits leger
F2M315 bij Duits leger
F2M315 bij Duits leger





Deutz (1939) na aanschaf
Achterkant; alles behalve origineel, een tractor uit de voormalige DDR, voor de eerste keer gestart.

Deutz (1939) na aanschaf: nog veel werk voor de boeg.
Deutz (1939) na aanschaf: nog veel werk voor de boeg.
Deutz, type F2M315, 2 cilinder 4takt Deutz dieselmotor, 28 pk
Deutz, type F2M315, 2 cilinder 4takt Deutz dieselmotor, 28 pk
Deutz, type F2M315, 2 cilinder 4takt Deutz dieselmotor, 28 pk
De tractoren van Deutz hadden voor 1939 aluminium schildjes met 'Deutz' er op aan de zijkanten van de motorkap, na 1939 moest er bezuinigd worden op het gebruik van aluminium en messing (dit werd benodigd voor de productie van vliegtuigen, munitie en ander oorlogsmaterieel. Voortaan werd de naam Deutz erop geschilderd en nog later werd de naam in de plaat geperst.


Deutz met typische kenmerken voor inzet bij Luftwaffe in ww2.


Civiele voertuigen waren in ww2 verplicht om de koplampen af te schermen zodat ze vanuit de lucht niet goed zichtbaar waren voor de vijand, de Wehrmachts of Lufwaffe voertuigen waren verplicht een zogenaamde 'Tarnscheinwerfer' op de linkerzijde van het voertuig te monteren. Deze waren meestal van het merk Notek, de kap bovenop de lamp zorgde voor een nog betere onzichtbaarheid vanuit de lucht en zelfs vanaf de grond. Men zag vanuit het voertuig alleen een streepje licht op de grond en dit was net genoeg om te zien waar er gereden moest worden.



Wehrmacht-Lufwaffe nummerplaat



 


merk: Deutz, type F2M315, 2 cilinder 4takt Deutz dieselmotor, 28 pk, 5 versnellingen vooruit en 1 achteruit, van 4,13 t/m 22,2 km per uur (stratenuitvoering)




Een kolonne van F2M315 met dubbellucht in de buurt van Charleroi (B) WW2.









 
Oldtimertractoren M. Huijnen te Sibbe