Landini Velite NEW!
   
 

Giovanni Landini werd geboren in 1859 in de Italiaanse stad Reggio Emilia.
Hij richtte in 1884 de fabriek onder de naam Fabbrica di Attrezzi Agricoli ed Enologici op. Aanvankelijk produceerden zij stoommachines.


Giovanni Landini met stoommachine.


In 1910 bouwde Giovanni Landini zijn eerste gloeikop motor. Zijn idee was niet helemaal origineel, aangezien er in het buitenland reeds gloeikopmotoren gebruikt werden. Echter de toepassing (landbouw) werkte later in zijn voordeel.

Landini had net het eerste prototype van zijn eerste tractor klaar toen hij op 25 oktober 1925 stierf. Zijn zonen zouden het levenswerk van Giovanni Landini voortzetten. In 1925 bouwde de zonen de eerste authentieke Italiaanse tractor, een 30 pk machine. In 1932, zal de 30 vervangen worden door het model 40. Deze dient als grondslag voor de lancering van het zeer succesvolle model de Super Landini in 1934. Daarna volgde de Velite, Bufalo (met weinig succes) L25, L45, L35, L55, en andere modellen ontwikkeld op basis van de gloeikop motor, tot 1960.

 Landini
Links de 30 pk Landini Velite, rechts de Superlandini met 48 pk en 12,2 ltr. cilinderinhoud.

OLF

OLF staat voor Officine Landini Fabbrico. Op sommige oudere tractoren kun je het logo terugvinden. Het is een soort verborgen boodschap van Giovanni Landini zelf, welke tot op de dag van vandaag gedragen wordt door de familie Landini. Landini staat namelijk voor krachtige, perfect gebouwde tractoren/motoren, die betrouwbaar maar tevens makkelijk in onderhoud zijn.

 

Officine staat voor atelier. Giovanni Landini vond namelijk dat Landini kunstwerken bouwde en het woord fabriek zou dit teniet doen.

Landini behoeft geen toelichting.

Fabbrico is de plaatsnaam waar tot op heden het hoofdkantoor van Landini SpA gevestigd is.

Binnen mijn collectie heb ik een Landini Velite van oktober / november 1947, Velites betekend; Romeinse lichte infantrie (speerwerpers) / strijders. De tractor werd zo genoemd en als een soort hulde toegekend door Mussolini aan de boeren die zich tijdens de oorlog inspanden om tarwe te blijven oogsten. Deze waren net zo onvermoeibaar , ijverig , wendbaar en productief als de tractor zei Landini en de tractor werd een verkoopsucces.



De Landini Velite of ook wel VL 30 is gebouwd van 1935 t/m 1954, Het is de kleinere, wendbare uitvoering van de 48 pk sterke Super-Landini.
De Velite heeft 30 pk bij een toerental van 720 omwentelingen per minuut. De cilinderinhoud bedraagt 7,2 ltr. De snelheid is 3 tot 8 km/uur (3 versnellingen vooruit en 1 achteruit). De Velite was te krijgen op luchtbanden en zoals onze op de (mooie gegoten) ijzeren wielen. Ook was er een transport/industrie-uitvoering te krijgen op luchtbanden en voorspatborden die een hogere snelheid kon bereiken. De Velite heeft geen voetrem en ook geen voetgaspedaal, enkel handrem en handgas.



Het totale gewicht van de tractor is 2.300 kg ; De tank heeft een capaciteit van 65 ltr. het smeerolie-reservoir heeft een capaciteit van 6 ltr.
Het elektrische systeem van de Velite bestaat uit een dynamo van 6 volt en 75 watt, er zijn twee koplampen en een achterlicht. De tractor heeft geen accu.
De Velite werd vooral gebruikt door kleine en middelgrote boeren voor het ploegen van het land , maar ook voor het aandrijven van stationaire dorsmachines , balenpersen en irrigatie pompen. Het model werd vervangen in de jaren vijftig door de verder ontwikkelde Landini L35.
Van de Velite zijn 3446 exemplaren gebouwd.




     




Onze Velite komt uit de regio Emilia-Romagna. De landbouw is ook nu nog de belangrijkste economische activiteit: graan, aardappels, mais, tomaten en uien zijn de belangrijkste landbouwproducten, naast fruit en druiven voor de productie van wijn, waarvan Lambrusco waarschijnlijk de beroemdste is. De veeteelt is ook ver ontwikkeld, met name het fokken van varkens en koeien.






Tot begin jaren 50 waren alle tractoren watergekoeld en veel ervan vielen ten prooi aan vorst, zo ook onze Landini die ooit een flinke vorstschade had opgelopen. Gelukkig werd er iemand gevonden die het kon lassen. Het lassen van gietijzer is een vak apart.
       






Een van de eerste keren sinds jaren dat de Landini weer loopt.


Oldtimertractoren M. Huijnen te Sibbe