'les tracteur a huile lourde'
Foto's maken was van begin vorige eeuw tot de jaren 60 een aangelegenheid die 'veel' geld kostte, en werden meestal gemaakt door een fotograaf die dan 'helemaal' uit de stad kwam. Er werden dus vrijwel nooit 'zomaar' foto's gemaakt van de tractor op de boerderij, tenzij er werd gedorst, dan was vaak de hele familie bij elkaar geroepen om te helpen en werden er kosten nog moeite gespaard om dit op de gevoelige plaat vast te leggen. Vaak stond de tractor er dan (gelukkig) ook op, zoals deze Vierzon die een dorskast aandrijft.
SFV Fabriek te Vierzon, naar ontwerp van Gustav Eiffel.
De Societe Francaise de Vierzon was sinds 1861 een oude bekende fabriek van dorsmachines en locomobielen.
merk: Société Française de Vierzon (SFV of Vierzon), type: FV1, bouwjaar: 1948, gewicht: 3300 kg, 45 pk, cilinderinhoud: 10,32 ltr., -eencilinder tweetakt gloeikop, brandstof: diesel en andere olien
onze FV1 met Vierzon stoommachine; unieke combinatie.
Evenals Lanz, HSCS, en anderen, zocht men in de jaren twintig ter vervanging van de zware locomobielen naar een andere krachtbron. Men meende deze te hebben gevonden in de liggende eencilinder tweetakt gloeikopmotor. Ook Vierzon nam deze tractoren begin 30er jaren in produktie. De eerste Vierzon tractor had 50/55 pk. Er volgden meerdere modellen met minder vermogen. Toch waren er tot 1957 niet veel veranderingen op technisch gebied.
Na de tweede wereldoorlog zagen de tractoren er wat vierkanter uit en werden voorzien van een groene in plaats van grijze kleur.
In 1948 produceerde Vierzon meer dan 170 tractoren en 30 dorsmachines per maand. Midden in de jaren vijftig ging het bergafwaarts met Vierzon en tegen het einde van de vijftiger jaren nam de Amerikaanse firma Case de onderneming over. Maar ook Case kon SFV ondanks de modernere tractoren met kunstof motorkap niet redden en ging begin zestiger jaren ten onder. Onze FV1 is niet in de stad Vierzon gebouwd maar in Roanne. Alleen de eerste werden in Vierzon gebouwd, een van de verschillen is dat de in Vierzon gebouwde FV1 geen pennen hadden in het regelateurs-vliegwiel om de tractor te starten.
De FV1 heeft een enkele regelateur die de motor niet goed regelt als deze stationair loopt. Het model na de FV1, de 401 heeft wel een dubbele regelateur en loopt beter stationair. De 401 was en is daardoor populairder dan de Fv1 maar is daardoor ook in grotere getalen verkocht.