DEUTZ F2M417   1942   * NEW *


Nieuw in de collectie is de F2M417 van Deutz, deze is gebouwd in 1942. Er zijn in 1941 en 1942 een stuk of 1300 gebouwd, na de oorlog werd de productie van de f2M417 weer hervat.
De modellen van 1941 en 1942 hadden 30 pk, de na-oorlogse hadden 35 pk.

Onze F2M417 was oorspronkelijk uitgerust als goedkope landbouwuitvoering oftewel op ijzeren wielen, ongeveerde vooras, 3-gang (Max. 6,7 km/u), geen dynamo, verlichting, startmotor of andere electrische extra's, enkel een simpele handrem (dus geen voetrem) die werkt op de versnellingsbak en eenvoudige panzitting. Aan de sobere uitrusting kan men zien dat het om een machine gaat die in de oorlog is gebouwd, op metalen zoals messing en aluminium moest worden bespaard. Halverwege 1942 moest de productie worden gestaakt omdat de fabrikanten alleen nog tractoren mochten bouwen op niet-fossiele brandstoffen (houtgas).


 F2m417 de opvolger van de F2M317 als standaard landbouwuitvoering. De originele ijzeren wielen zijn helaas ooit met de snijbrander bewerkt om er luchtbanden op te kunnen monteren.

De F2m417 kwam in 1941 op de markt als opvolger van de (zeldzame) F2M317, de F2M315 met minder vermogen werd nog tot 1942 gebouwd.
De F2M417 had zijn 30 pk bij 1200 omwentelingen per minuut, de naoorlogse F2M417 had 35 pk bij 1350 omwentelingen.

Op de originele ijzeren wielen



Na de oorlog werd in 1949 de productie van de F2M417 weer opgepakt, met als type-omschrijving; F2M417/49. Belangrijke of grote veranderingen waren er niet bij het naoorlogs model, alleen van de vanwege de oorlog slechte materiaalkwaliteit was nu geen sprake meer. W
De tractoren konden tot en met 1954 goed concurreren met de moderne luchtgekoelde tractoren van Deutz die in 1950 op de markt kwamen.



In totaal zijn er 3370 stuks van de F2M417 gebouwd (oorlogsjaren en naoorlogsjaren samen).

F -> Fahrzeugmotor
2 -> 2 Zylinder
M -> Wassergekühlt
4 -> Motorenbaureihe 4
17 -> 17 cm Hubhöhe des Kolbens
     










  







 
Oldtimertractoren M. Huijnen te Sibbe