SFV (Vierzon) FV1 1948


'les tracteur a huile lourde'


Foto's maken was van begin vorige eeuw tot de jaren 60 een aangelegenheid die 'veel' geld kostte, en werden meestal gemaakt door een fotograaf die dan 'helemaal' uit de stad kwam. Er werden dus vrijwel nooit 'zomaar' foto's gemaakt van de tractor op de boerderij, tenzij er werd gedorst, dan was vaak de hele familie bij elkaar geroepen om te helpen en werden er kosten nog moeite gespaard om dit op de gevoelige plaat vast te leggen. Vaak stond de tractor er dan (gelukkig) ook op, zoals deze Vierzon die een dorskast aandrijft.

SFV Fabriek te Vierzon, naar ontwerp van Gustav Eiffel
SFV Fabriek te Vierzon, naar ontwerp van Gustav Eiffel.

De Societe Francaise de Vierzon was sinds 1861 een oude bekende fabriek van dorsmachines en locomobielen.

Vierzon 1861 fabriek dorsmachines locomobielen
merk: Société Française de Vierzon (SFV of Vierzon), type: FV1, bouwjaar: 1948, gewicht: 3300 kg, 45 pk, cilinderinhoud: 10,32 ltr., -eencilinder tweetakt gloeikop, brandstof: diesel en andere olien
onze FV1 met Vierzon stoommachine; unieke combinatie.

Evenals Lanz, HSCS, en anderen, zocht men in de jaren twintig ter vervanging van de zware locomobielen naar een andere krachtbron. Men meende deze te hebben gevonden in de liggende eencilinder tweetakt gloeikopmotor. Ook Vierzon nam deze tractoren begin 30er jaren in produktie. De eerste Vierzon tractor had 50/55 pk. Er volgden meerdere modellen met minder vermogen. Toch waren er tot 1957 niet veel veranderingen op technisch gebied.





Na de tweede wereldoorlog zagen de tractoren er wat vierkanter uit en werden voorzien van een groene in plaats van grijze kleur.

In 1948 produceerde Vierzon meer dan 170 tractoren en 30 dorsmachines per maand. Midden in de jaren vijftig ging het bergafwaarts met Vierzon en tegen het einde van de vijftiger jaren nam de Amerikaanse firma Case de onderneming over. Maar ook Case kon SFV ondanks de modernere tractoren met kunstof motorkap niet redden en ging begin zestiger jaren ten onder. Onze FV1 is niet in de stad Vierzon gebouwd maar in Roanne. Alleen de eerste werden in Vierzon gebouwd, een van de verschillen is dat de in Vierzon gebouwde FV1 geen pennen hadden in het regelateurs-vliegwiel om de tractor te starten.
De FV1 heeft een enkele regelateur die de motor niet goed regelt als deze stationair loopt. Het model na de FV1, de 401 heeft wel een dubbele regelateur en loopt beter stationair. De 401 was en is daardoor populairder dan de Fv1 maar is daardoor ook in grotere getalen verkocht.

  • Motor: eencilinder, tweetakt, gloeikop
  • Cilinderinhoud: 10320 cm3
  • toerental motor: 540 - 630 tr/m
  • pk aan riemschijf: 38 - 45
  • pk aan de wielen: 22 - 24
  • Vitesses: 5 vooruit en 1 achteruit
  • bandenmaat: 6,50 x 20 voor, 28 x 800 achter
  • gewicht: 3300Kg
  • gebouwd in: Vierzon in 1946 en 1947 , daarna Roanne
  • aantal: 3640 st.

    sfv vierzon fv1
    FV1 45 pk 1948

    vierzon sfv eencilinder, 2-takt, gloeikop
    De witte letter 'D' op het spatbord stond voor 'Danger' en moest gevoerd worden wanneer de tractor een of meerdere aanhangers vervoerde met als doel het overige verkeer te waarschuwen voor de lengte van de combinatie, in Duitsland had men voor het zelfde doel de gele driehoek op het dak van de tractor.

    Onze Vierzon komt uit de regio tussen de Dordogne en de Midi-Pyrénéés, de streek van de specialiteiten zoals de lokale eau-de-vie en de bekende Armagnacbrandewijn. Men vindt hier glooiende heuvels (in sommige gevallen bedekt met wijngaarden) en bloemenvelden. Door een gebrek aan industrië heeft hier altijd veel landbouw plaatsgevonden. De '32' op de nog originele handgeschilderde nummerplaat geeft het departementsnummer aan.
    sfv vierzon































    10,3 ltr., eencilinder , tweetakt, gloeikop. Ernaast staat een modernere Vierzon 402 met ongeveer dezelfde technische gegevens.

    sfv vierzon fv1
    Brandgevaar; het risico van brand bij het inrijden van hooi of stro was vrij groot, uit de uitlaat van een gloeikopmotor onder last komen vaak vonken, soms komt het zelfs voor als de uitlaat vervuilt is met roet dat deze spontaan kan gaan branden. Dit heeft menig hooiwagen of korenveld destijds doen afbranden. Deze FV1 heeft de uitlaat naar beneden waardoor het brandgevaar wat minder is.

    sfv vierzon tractor
    benzine-brander "Express" behorende bij de Vierzon tractoren

    sfv vierzon tractoren
    Op het gloeikop-treffen in Wortel kunnen
    de oude machines laten zien wat ze nog in hun mars hebben.

    vierzon tractor
    Gloeikop-weekend te Wortel (B) waar de Vierzon nog eens flink aan het werk wordt gezet.


    Helaas was de boomstam toch wat te zwaar en moest de concurrent uit Mannheim de SFV komen helpen maar ook dat mocht niet baten.





    Details!!


    Oldtimerdays in Aubel (B).

    Hoewel de Vierzon tractoren hoofdzakelijk werden gebouwd voor Frankrijk gingen er ook enkele naar het buitenland, zoals o.a. naar Griekenland en zelfs naar
    de Frans-Afrikaanse landen zoals Mali en Niger. Ook in Nederland zijn destijds enkele Vierzons verkocht, met name in Zeeland zat een dealer.








Oldtimertractoren M. Huijnen te Sibbe