In mijn collectie bevinden zich momenteel twee 'niet'- Duitse tractoren. Het zijn tractoren met een tweetakt gloeikopmotor, de Landini Velite (Italië) en de Vierzon FV1 (Frankrijk).
De gloeikopmotor is een speciale motor die in de landbouw werd geïntroduceerd door de fabriek Heinrich Lanz te Mannheim. Vanwege de onverwoestbaarheid van de motor en het voordeel dat deze motor liep op allerlei soorten oliën zijn veel tractorfabrikanten het concept gaan kopiëren al dan niet onder licentie. Na de tweede wereldoorlog was het in West-Europa snel afgelopen met de gloeikoptractoren vanwege de opkomst van lijnmotoren die veiliger, makkelijker en sneller te starten waren en daarbij net zo betrouwbaar. In Oost Europa, Zuid America en andere delen van de wereld werden de gloeikoptractoren wel nog lang ingezet. De werking van de gloeikopmotor wil ik hier graag in het kort toegelichten.
'Wettheizen' van lanz Bulldog tractoren in Kröv; degene die als eerste zijn Benzinebrander
gereed heeft en daarmee het snelst zijn Bulldog warm gestookt heeft om hem vervolgens te starten en vooruit te rijden, heeft gewonnen.
De gloeikopmotor dankt zijn naam aan zijn uiterlijk als hij in werking is. De temperatuur van de cilinderkop stijgt dan zo enorm, dat hij gloeiend aanloopt. De cilinderkop omsluit een verbrandingskamer. Met de brandstofpomp spuit je handmatig dieselolie tegen de gloeiende wand, de brandstof verdampt, komt tot ontsteking en verbranding. Nu is die kop meestal koud als je de motor wil starten . Je kunt hem dan verhitten met een speciaal vervaardigde benzinebrander totdat de wand heet genoeg is om de dieselolie te laten verdampen.
doorsnede gloeikopmotor
Met een flinke ruk aan een van de vliegwielen draai je de zuiger tegen de compressie aan waardoor je de explosie krijgt. Bij de Oude Lanzen en de Ursus kan men het stuurwiel los pakken en in het vliegwiel steken waardoor men dan meer kracht kan uitoefenen. Voordat de motor op touren komt moet het stuur uit het vliegwiel genomen worden anders kan het weggeslingerd worden met alle gevolgen van dien.
Vaak zit er een aanwerpschijf op het vliegwiel, dit is een stuk veiliger, ook omdat je dan niet met de handen tussen de spaken van het stuur kan komen. De Vierzons hebben in de vliegwielen twee pennen waarmee je de tractor kunt aanwerpen. Als je de pennen loslaat worden ze door een veer naar binnen getrokken.